mich43l napisał(a):takie 13.5 ; 14 ; 14 ; 14
Ciśnienia bardzo dobre, powiem nawet, że zbyt dobre jak na silnik, który zużywa olej. Powinny być prawie identyczne we wszystkich cylindrach.
mich43l napisał(a):pochłania olej soczyście a z rury wydechowej po porządnym gazowaniu wylatuje niebieski dym
Świadczy to pewnym stopniu zużycia silnika (napisz jaki masz przebieg rzeczywisty!!), ale skąd wysokie ciśnienie sprężania ?
Najprawdopodobniej zużyciu uległy uszczelniacze zaworów, olej z głowicy zostaje zassany do cylindrów, stąd jego nadmierne zużycie i niebieski dym z wydechu. Nadmierna ilość oleju powoduje "doszczelnienie" tłoków w cylindrach, stąd wysokie ciśnienie sprężania. Jest to zresztą stara metoda sprawdzania zużycia silnika, przy niskim ciśnieniu sprężania należało wlać do cylindrów trochę oleju, jeżeli ciśnienie sprężania podniosło się, to świadczyło o zużyciu cylindrów, tłoków i pierścieni, jeżeli nie było wzrostu ciśnienia, to winne były nieszczelne zawory.
Na pewno czeka Cię zdjęcie głowicy i wymiana uszczelniaczy zaworów, być może samych zaworów lub prowadnic zaworów - w zależności od wielkości luzu zaworu w prowadnicy. Po zdjęciu głowicy możesz ocenić stopień zużycia cylindrów, choć przy takim ciśnieniu nie powinny być mocno zajechane. Regeneracja głowicy nie jest zbyt droga i warto ją zrobić.
Napisz koniecznie jaki masz przebieg.